tirsdag 22. juli 2008

Gamlebyen

Dagen har vi brukt til å traske rundt i gamlebyen i Jerusalem. Dette er selvfølgelig den delen som er kjent, hvor alle de bibelskhistoriske stedene her og de hellige plassene for både jøder og muslimer.

Gamlebyen er delt opp i fire kvarterer: det muslimske, det kristne, det jødiske og det armenske. De forskjellig områdene glir helt inn i hverandre, forskjellen er bare hva som selges i bodene. I de små butikkene er det souvenirer det går i; smykker, sandaler, vesker, kunst og religiøse symboler. For min egen del hadde jeg ikke tenkt til å hande så mye, men jeg ser allerede at det kommer til å sprekke.

De trange, brolagte gatene snor seg i et nettverk på kryss og tvers, og jeg hadde lett gått meg vill hvis ikke Maria, reiselederen vår, guidet oss trygt rundt. Gjennom hele byen dufter det av røkelse og parfyme.

En merkelig opplevelse er det å gå i Jesu fotspor langs Via Delarosa, legge handa der han lente seg mot veggen og knele der han falt, da han bar korset mot Golgata. I Gravkirken besøkte vi plassen hvor Jesus ble korsfestet og gravlagt. Vi er enige om at dette kan være symbolske monumenter, men er uenige om det er greit eller ikke. Jesu liv har plutselig blitt mer turistifisert enn hellig, er en følelse flere enn jeg sitter igjen med. Men jeg synes det er fint fordet.

Agnete

Ingen kommentarer: